Budapest : Felsőoktatási Kutatóintézet : Új Mandátum, 2007
Fizikai jellemzők:
215 p. : ill. ; 23 cm
Tartalom:
1., Előszó / Csapó Benő. - 2., A műveltség, a kultúra, a tanulás és a tudás szavak jelentésváltozatai. - 3., Az elvi és az empirikus gyermek érdeke - a tankötelezettség és a rejtett tanterv. - 4., A képesség társadalmi meghatározottsága. - 5., A tanulatlan faragatlan?.- 6., Tananyag-szabályozás. - 7., Tanterv vagy vizsga: a tananyag-igazgatás és -politika két iránya. - 8., Vizsgák és vizsgálatok - koncepciók a nyolcvanas, kilencvenes évek fordulóján Magyarországon. - 9., A helyi műveltség és a központi nemzeti alaptanterv. - 10., A nagyvárosok és a hivatalos tananyag. - 11., Kik buktatnak - kit buktatnak? Tanügyigazgatás és iskolai értékelés. - 12., Mit osztályoznak a tanárok?. - 13., Minden predesztinált? - A teljesítmény és a képesség társadalmi kötöttségéről. - 14., Tehetségfelfogások a természetelvű pedagógiák eszmetörténetéhez. - 15., A "képesség" és "ismeret" Adolf Hitler elméleti és gyakorlati munkásságában. A felvilágosodás polgári örökségének tagadása. - 16., Az alternatív pedagógia posztszocialista győzelme. - 17., Tantervpolitika az 1945 utáni Magyarországon. A reform reformjának reformja. - Függelék: A tantervkészítés, -fejlesztés intéznmáényi rendszere az NDK szakképzésében a '80-as években; Tantervkészítés és tantárgygondozás a '60-as évek Magyarországán (Beszélgetés Bakonyi Pállal, az OPI nyugállományú főigazgató-helyettesével)